torsdag 13 december 2012

Vardagsrum med varma toner



GLAD LUCIA PÅ ER ALLA!



Jag har precis kommit hem efter ett väldigt kallt luciafirande utomhus. Skönt att komma in i värmen, tända några ljus och dricka varmt kaffe med lussebulle. Torsdagens tema är vardagsrum och vårt går just nu i varma toner vilket ger värme och en mysfaktor nu till jul. Nu har jag piffat med lite julfärger och pynt i vardagsrummet, men jag sparar det sista till den tredje advent då vi brukar ta in granen.


Foto: Nadias Drömhem


Ett enkelt knep när man vill förnya i ett rum är att byta lampskärm. Till jul brukar jag byta ut den vita lampskärmen till en röd på mitt gamla brickbord för att få lite mer julkänsla i rummet. Denna heter Stråla och kommer från Åhlens.


Foto: Nadias Drömhem


Jag har valt varma färger i vardagsrummet men inte enbart de klassiskt röda och gröna tonerna till jul. Jag tycker det är kul att bryta av med en annan färg och detta året blev det gult.


Foto: Nadias Drömhem

Röda sametskuddar från IKEA, gul sammetskudde från HM, blommig kudde Mirakel från Svensk tenn med mönster av Josef Frank, kudde Elefant i gult och grönt är köpta på Tradera och är nysydda av tyger från Svenskt tenn med mönster av Estrid Ericson. Älskar just nu Svenskt tenn och deras underbara kuddar i olika färger och mönster.


Foto: Nadias Drömhem


Vackra röda tulpaner i min Alvar Aalto vas från Ittala finns alltid hemma hos oss till jul.


Foto: Nadias Drömhem


Som jag har skrivit i tidigare inlägg så vill jag ha mycket ljus inne för att lysa upp nu på vinterkvällarna. Mina absoluta favorit är Kivi från Ittala. Finast och mest effektfullt blir det när man ställer många lyktor tillsammans som på bilderna nedan. Mitt senaste tillskott till samlingen är den gula som sticker ut från de andra som går i grönare toner.


Foto: Nadias Drömhem


Foto: Nadias Drömhem


Foto: Nadias Drömhus

Dessa två enkla vaser pryder mitt avlastningsbord ovanpå en trave böcker i all sin enkelhet. Ett fint och enkelt stilleben tycker jag. Den stora vasen är ett loppisfynd för ynka femton kronor och den lilla vasen kommer från Svenskt tenn och heter Ekollon.

Ett annat sätt att skapa stämning till jul är att knyta vackra band runt vaser, ljuslyktor eller som nedan genom att hänga upp en julkula i en murgröna på stomme. Amaryllisen har även alltid en självklar plats hemma hos oss till jul.


Foto: Nadias Drömhem


Nu vaknade minstingen och plikten kallar. I kväll blir det fortsatt luciafirande med goda vänner och 
 lite glögg. Kika in på Fabriken för att få mer inspiration. Ha nu en fortsatt trevlig luciakväll!



Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...